Sommar i Luleå

Sommaren i Luleå är helt fantastisk! Många tror att man måste resa till Medelhavet för att få en bra semester, men det behövs inte alls. Jag tycker det är lika skönt i Luleå. Här finns en hel del mycket fina badställen vid kusten. Det finns några havsbad, men jag tycker det skönaste är att hitta en egen vik. Jag har ett favoritställe där det faktiskt är lite kallt i vattnet. Jag tror det beror på att det inte är långgrunt där. Vissa dagar kan det vara varmt i vattnet, men för det mesta är det ganska isande att doppa tårna. Det är ju inte så konstigt och om man bor så långt upp i Norrland måste man räkna med att man inte kan ha medelhavstemperatur på vattnet. Jag tycker i alla fall att det är uppfriskande att hoppa i kyligare vatten. Det kan vara ganska varmt i Luleå på sommaren. Man får många soltimmar och ibland kommer det också in härlig värme från Finland och Ryssland. När de högtrycken kommer kan de ligga kvar länge över Luleå. Om man bestämmer sig för att semestra i Luleå på sommaren kan det vara en god idé att lite försöka kolla väderkartorna. Om det ser ut som att ryssvärmen är på väg in i Sverige kan man räkna med att det kommer att vara skönt i Luleå.

En annan grej som är härligt med Luleå är att vandra omkring i den orörda naturen. Jag brukar ofta snöra på mig vandringskängorna och bege mig ut i skogarna. Om jag haft det jobbigt ett tag på mitt arbete är det skönt att promenera omkring i skogen. Det finns fina vandringsleder man kan följa. Det är härligt att fylla ryggsäcken med mackor och choklad och bara vandra ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0