Vinter i Luleå

Vintern i Luleå är en härlig tid. Det är härligt med mörkret för då kan man tända ljus inne istället. På julen lyser det tända julgranar överallt i alla trädgårdar. När det kommit nysnö på julgranarna och de lyser blir det mycket vackert. Jag tycker det skulle vara mycket tråkigt med en jul där man ser gräsmattan. Det skall vara vitt av snö på jul och nyår och det kan man räkna med att det är i Luleå på vintern. Det har väl hänt någon gång att det har varit lite blaskigt, men det är inte ofta det inträffar.

Om man tycker om snö och de aktiviteter man kan företa sig när det är kallt är Luleå den perfekta orten. Det är härligt att åka skidor och spark på vintern. En period bodde jag i södra Sverige och jag saknade framförallt sparkåkningen. Sparken ger lämpligt med motion och man kommer i alla fall ganska raskt fram. Dessutom kan man ställa matkassarna på sparken och slipper bära hem allt. Min gamla mamma som är lite rädd för att ramla på halt underlag älskar att ta sparken. Gamla människor har ju ett väldigt bra stöd om de använder spark.

Det vackraste man kan tänka sig när man är ute på vintern i Luleå är det fantastiska norrskenet. Klara vinternätter kan man nästan räkna med att få se norrsken. Det är helt otroligt att himlen kan lysa upp i så vackra kaskader. Man kan stå ute länge och bara beundra norrsken och alla klara stjärnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0